Föreningen

Sakurakai betyder “Körsbärsblomme föreningen”. I Japan finns en mycket uppskattad tradition att ta ledigt en dag på våren för att ha en picknick och titta på de blommande körsbärsträden. Vår förening kan beskrivas med samma ord som dessa picknickar. Avslappnad, kravlöst men absolut underbart.

Föreningen är öppen för alla åldrar men då vi huserar i ett ungdomshus så finns ett litet ungdomsfokus. Medelåldern i föreningen ligger i dagsläget strax över 20, detta därför att många av dom som blev medlemmar när de var 14-15 fortfarande är aktiva. En gång medlem, alltid medlem.

Föreningens aktiviteter har varierat under åren men har alltid speglat medlemmarnas intressen. Om du som ny medlem har ett intresse som inte täcks av de nuvarande aktiviteterna så betyder det bara att föreningen precis fick en ny aktivitet. Sakurakai är den perfekta plattformen att bygga ditt Japanintresse på.

Flertalet medlemmar har förverkligat sin drömmar som en följd av sitt medlemskap. T.ex har en som svensk representant spelat det asiatiska brädspelat Go i World Mindsport Games i Bejing, Kina medan en annan studerat fysik på universitet i Sendai, Japan och en tredje är i Yokohama och studerar till tolk. Flera har också varit gymnasieutbytesstudenter på olika ställen i Japan.

Föreningen har ingen medlemsavgift eller liknande. Istället bygger vår ekonomi på bidrag från bland annat Studiefrämjandet, Falukommun och frivilliga bidrag från medlemmar.